donderdag

Den Haag Kunstmuseum

Breitner vs Israels VRIENDEN EN RIVALEN

In het voorjaar van 1892 staat Isaac Israels (1865-1934) voor de etalage van een kunsthandel in Amsterdam oog in oog met een prachtig stadsgezicht in de sneeuw van George Hendrik Breitner (1857-1923) en maakte een verwoestende indruk op hem. Hij dacht zo schreef hij aan een vriend: " ik schei er mee uit, tegen zulk werk kun je toch niet opschilderen". Kort daarvoor waren de rollen nog omgekeerd. De zeven jaar oudere Breitner moest met jaloezie toezien hoe wonderkind Israels al op zestienjarige leeftijd zijn intrede maakt in de kunstwereld. 
De onderlinge rivaliteit tussen de twee schilders zorgt jarenlang voor spanningen. Gedurende hun gehele carrière hebben Breitner en Israels elkaar bewonderd. benijd en geïnspireerd. In 1886 verhuisd Breitner naar Amsterdam, op de voet gevolgd door Israels. Samen delen ze een atelier aan het Oosterpark en dezelfde vriendengroep van schrijvers en kunstenaars. Mooi om in één tentoonstelling het werk van beide kunstenaars te zien. Omdat ik er toch was ook 3 schilderijen gezien en gefotografeerd van Piet Mondriaan (1872-1944) . 13 februari 2020.
Isaac Israels (1865-1934)
De begrafenis van de jager. 1882. Olieverf op doek. Kunstmuseum Den Haag
Isaac Israels (1865-1934)
De repetitie van het signaal (Trompetles in de kazerne), 1881
Olieverf op paneel. De Mesdag Collectie, Den Haag
George Hendrik Breitner (1857-1923)
Zelfportret, ca. 1883 Olieverf op papier op paneel.
Dordrechts Museum
Isaac Israels (1865-1934)  Portret van Nanette Enthoven 1881
Olieverf op doek. Particuliere collectie. 
Isaac Israels (1865-1934) Zelfportret met bolhoed, 1892
Olieverf op board. Particuliere collectie.
Isaac Israels (1865-1934)
Het transport der kolonialen, 1883-1884
Olieverf op doek. Kröller-Müller Museum, Otterlo
George Hendrik Breitner (1857-1923)
Gezicht op de Keizersgracht, hoek Reguliersgracht te Amsterdam, ca. 1895.
 Olieverf op doek. Particuliere collectie
Isaac Israels (1865-1934) De koffiepiksters, ca. 1893-1894 Olieverf op doek.
Kunstmuseum Den Haag- langdurig bruikleen Wibbina-Stichting.
Isaac Israels (1865-1934)
Twee meiden op de Lijnbaansgracht in Amsterdam, 1894.
Olieverf op doek. Groninger Museum-
in bruikleen van de Stichting J.B. Scholten Fund.
Isaac Israels (1865-1934) Drie meisjes op brug, ongedateerd
Olieverf op doek. Particuliere collectie.
George Hendrik Breitner (1857-1923)
De Singelbrug bij de Paleisstaat te Amsterdam, 1896-1898. Olieverf op doek.
Rijksmuseum-legaat van de heer en mevrouw Drucker-Fraser, Montreux
George Hendrik Breitner (1857-1923)
Drie schoolmeisjes op de brug bij Westermarkt, ca. 1895.
Olieverf op doek. Particuliere collectie 
Piet Mondriaan (1872-1944) Mand met appelen, 1891 Olieverf op doek.
Gemeentemuseum Den Haag, langdurig bruikleen 
uit de collectie van P.J. van den Berg.
Piet Mondriaan (1872-1944) Kan met uijen (uien) 1892. Olieverf op doek.
Kunstmuseum Den Haag langdurig bruikleen particuliere collectie, 2020
Piet Mondriaan (1872-1944) Geschoten Haas 1891
Olieverf op doek. Kunstmuseum Den Haag.
Legaat Salomen B.Slijper.
3356

2 opmerkingen: